Sunday 5 May 2013

My life as a pharmacy student


Menjadi seorang pelajar farmasi amat lah mencabar. kenapa ye aku ckp macam ni? sebab every week kitorang ada test n quiz, kena hafal banyak pasal drugs, MOA, ADR, etc (yang belajar farmasi pasti tahu). kalau sapa2 yang tak minat course ni rasa nya susah nk survive kot (mcm susah sgt je kan).. haha xdela, kalau kita usaha insya Allah boleh. Course diploma farmasi macam kami ni kena belajar 4 sem, then 2 sem praktikal kt hospital2 terpilih. macam aku ni dah habis 4 sem, so lepas ni kena praktikal dah..excited !!!

Sepanjang 4 semester sebagai pelajar farmasi di UiTM Pulau Pinang, banyak pahit manis yang telah aku lalui. Semasa berada di semester 2 kami telah dikejutkan oleh pihak fakulti bahawa fast track telah dimansuhkan.. WHAT !!??? sebelum aku masuk ke sini, memang aku nak fast track coz cepat cket kan, tuptup dah xde. So aku kene belajar 3 tahun untuk diploma, then 4 tahun untuk degree la kan... means that totally 7 tahun aku kena harungi lagi. Bukan tu saja, syarat untuk melayakkan kami ke degree farmasi ialah mesti mendapat pointer 3.8 and above. WOW !!! agak tinggi jugak lah, mula2 tu rasa sedih + kecewa jgk la, tp sampai bila kita nak bersedih kan, aku redha dengan perancanganNYA..


Then, masa aku berada di sem 4, kami mendapat berita syarat itu telah diturunkan ke pointer 3.5 and above. Masa ni aku dah x rasa apa2 pun sbb aku percaya, rezeki ALLAH yang bagi, kalau dah tertulis aku dengan farmasi ni akan bersama insya Allah ade, tp kalau dah memang rezeki aku xd aku redha. Tp ALHAMDULILLAH la kan syarat tu diturunkan, tp walau bagaimana pun aku kena usaha lagi utk dptkn pointer yg paling tinggi sbb pelajar2 sekarang ni dah pandai2, kena compete la kan, tp aku selalu mengingatkan diri sendiri, belajar ni bukan semata2 nk dapat keputusan yg bagus, tp kena betul@ikhlaskan niat hanya kerana ALLAH, kerana nak menuntut ilmu di bumiNYA. 


gambar kenang kenangan

ni adalah bahan2 untuk membuat ubat (tp x ingat la ubat ape)


BPC (British Pharmaceutical Codex), buku 'resipi' nak buat ubat


sedang mencairkan cream


cream is on tile


tuan tanah  =)


projek bersama microbe


my classmate


ini adalah exco2 sophys (Society of Pharmacy Student), aku sbg Exco Akademik


kami adalah AJK bg program RX Family Day


bersama ahli kumpulan (kami juara yer)


my schoolmate a.k.a. my classmate of pharmacy..kami masih bersama


di booth semasa program Pharmacy Discovery Day, group aku menang sbg juara keseluruhan


selepas menjawab quiz di library


di pintu hadapan kampus Bertam, UiTMPP




bersama Sir Fauzi, my favourite lecturer


after last paper of final exam


Inilah yang dapat aku share kan, compile version ni rase mcm x cukup jer, yela baru ade blog kan, x dpt nk bg detail program2 kami...

see you later  :)

63 comments:

  1. orang pndai ni amek farmasi. dulu masa sekolah tak minat dgn bio and subjek2 menghafal ni. so end up amek enginering.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenar nye sy pun x suke hafal2 nih, tp da mmg minat kos ni, nk x nk kne suke kn jgk :)

      Delete
  2. wah...farmasi...agak tough..;)
    btw, akak xjmpa pun widget follower? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha, bru start nk berblog, byk yg x taw lg, nnt akk check balik..btw, farmasi xdela tough sgt cume kte cepat faham n rajin menghafal :)

      Delete
  3. wah seronok kan tgk bidang ni..sis zaza pun ambik bidang ni jgk.. =)

    ReplyDelete
  4. Oyeke...best kan course ni...nice to see you sis zaza :)

    ReplyDelete
  5. saya confirm x leh amik course farmasi ni sebab masa spm dulu subjek kimia n biologi saya out :-)

    ReplyDelete
  6. bestnya pharmacist to be. dulu minat jgk kos nie, tp result sy x layak utk kos ni. haha

    ReplyDelete
  7. thanks for the visits~ appreciated!

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum awak. salam perkenalan. sheila membalas kunjungan daripada blog Sheila Shahfiekry. heee. bestnya amik medik. ayah sheila doktor. sheila pula pernah kerja klinik dulu. best sangat involve dengan ubat2 ni.

    ReplyDelete
  9. phamacist rupanya...woooppssss lom kojer yep. guess where i'm working :-)

    ReplyDelete
  10. Setuju kena betulkan niat. Penting juga ilmu itu diamalkan, kerana ilmu tanpa amal, ibarat pohon tanpa buah.

    ReplyDelete
  11. all the best yer dear!

    ReplyDelete
  12. niat yg pentingkan..

    good luck dik.
    salam kenal dari ciksu ye :)

    ReplyDelete
  13. Kira awk dah habes diploma la ni kan. tengah practical kat hosp melaka? praktikal macam keje ke? dapat gaji semua larh? p/s: pak cik saya kat hosp melaka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xdela, ktowg kne duk kt suma pharm department, gaji xd, tp dpt elaun ckit..pak cik awk bhgn apa?

      Delete
  14. Semua kerjaya sama sahaja.
    Takda yang senang.
    Tapi bila dah minat,
    semuanya dipermudah.

    All the best!

    ReplyDelete
  15. hye teena ...adik kak lea pun course yg sama.skrg dia study kat CUCMS,cyberjaya.thn ni dah start praktikal kat hospital2...all the best utk sis teena juga ^^

    ReplyDelete
  16. Kakak dulu dapat berapa A dalam SPM??

    ReplyDelete
  17. Kak... saya bakal student farmasi. Boleh saya tau fb atau twitter akak? Nak tanya beberapa soalan.. ni twitter saya @fatinnasir_

    ReplyDelete
  18. DIPLOMA FARMASI DITAWARKAN DI KATPM PERLIS

    Diploma Farmasi Ditawarkan di KATPM Perlis
    http://katpmintake.blogspot.com/2012/08/diploma-farmasi-ditawarkan-di-katpm.html

    Sesiapa yang mahu dapatkan atau dapat surat tawaran KATPM Perlis DIMINTA dan DIWAJIBKAN untuk mesej SMS NAMA PENUH, NOMBOR KAD PENGENALAN, ALAMAT EMAIL DAN NAMA KURSUS yang diambil, AM, TEL : 017-6842 836 untuk rujukan seterusnya bagi memudahkan urusan pinjaman pengajian. Anda juga boleh menghubungi AM, TEL : 017-6842 836 atau ammarmaju@yahoo.com untuk pertanyaan lanjut mengenai pendaftaran KATPM.


    Bidang farmasi telah dikenalpasti sebagai bidang yang kritikal pada masa kini kerana masyarakat kini sangat prihatin terhadap tahap kesihatan dan pengambilan ubat-ubatan dalam kehidupan seharian. Seorang pembantu farmasi boleh bekerja sama ada di hospital, kedai farmasi komuniti, industri farmaseutikal, unit penguatkuasaan farmasi, Biro Kawalan Farmaseutikal Kebangsaan, Universiti atau Bahagian Farmasi di Pusat-pusat Kesihatan. Matlamat utama pembantu farmasi di dalam semua organisasi ini adalah untuk memastikan terapi drug yang optimum dan rasional melalui penglibatan mereka di dalam proses penyediaan, pengedaran dan pengawalan ubat-ubatan dan produk farmaseutikal. Di samping itu pembantu farmasi dapat membekalkan maklumat kepada masyarakat untuk mempreskripsi dan menggunakan produk farmaseutikal. Ilmu ini juga dapat digunakan untuk melahirkan profesional beretika yang dapat mewujudkan keseimbangan di antara tanggungjawab kemasyarakatan demi untuk memenuhi tuntutan agama serta aspirasi negara.
    Kolej Antarabangsa Teknologi & Profesional mengambil langkah proaktif untuk menawarkan kursus ini bagi memberi peluang kepada remaja yang berminat untuk mendalami ilmu farmasi di peringkat asas sebelum melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah dan berdaftar sebagai ahli farmasi profesional. Di samping itu, kursus ini juga dapat menjadi pemangkin dalam menambahkan ahli-ahli farmasi untuk memenuhi keperluan negara.
    Syarat Kelayakan

    SPM 3 KEPUJIAN termasuk kepujian SALAH SATU mata pelajaran SAMADA pelajaran SainsATAU Biologi ATAU Fizik DAN lulus Bahasa Melayu.
    Prospek Kerjaya

    Seorang farmasi boleh berkerja sama ada di hospital, kedai farmasi, industri farmaseutikal, unit penguatkuasa, biro kawalan farmaseutikal kebangsaan, universiti atau bahagian farmasi di pusat-pusat kesihatan. Disamping itu, ahli farmasi dapat membekalkan maklumat kepada masyarakat demi untuk memenuhi tuntutan agama serta aspirasi negara.

    sebarang perubahan adalah tertakluk kepada pihak kolej KATPM Perlis.

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum,,hmmmm, sape entah yg tulis blog ni,,apepun,,nk tnye and tlg settle kan kekusutan, keserabutan dan seangkatan dengannye yang ade dalam kepala otak saye ni,,

    saya dpt diploma farmasi ,,saya rasa mcm rugi pun ada kalau nk ambik diploma ni,,sebab 3 tahun kn,,
    soalan saya sebenarnye -best tak dengan diploma farmasi ni????? praktikal tu means kita kena jadi pharmacist ke kt hospital2???

    #your replied is needed dengan segera..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dlm bljr..adik kene tanamkan minat..cari minat tu dan kene ade passion..anggapla bljr tu dpt pahala dik.pahala dan Allah suka sgt org cri ilmu...jika nak tau pasal course tourism/hotel dan pendidikan awal kanak-kanak silalah wsp mdm .011-16930576-mdm sebagai bekas kaunselor boleh bg advice..tq..atau go https://studypelancongan.blogspot.com/2013/01/3-tahun-diploma-tourism-management.html

      Delete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. Assalam... ada tak rakan2 yg ada diploma lom dpt kerja atau nak tambah pendapatan boleh hubungi 0167183026 Muallij Ramzee

    ReplyDelete
  22. akak tahu tak mana nak dpt notes utk dip farmasi sem 1 :-)

    ReplyDelete
  23. Salam kak nak tanya , kalau kita amik diploma for farmasi , masa nak further degree in pharmacy memang hanya UiTM (IPTA) sahaja ke yg akan terima lepasan diploma ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dari diploma uitm memang degree uitm jer yang ditawarkan kalau apply dari upu. Tapi USM pun boleh jugak, kena beli no pin dia sendiri tapi USM ketat sikit pengambilan dia.

      Delete
  24. Akak farmasist, nak tanya saya susah sikit nak catchup chemistry ni, boleh ke saya nak apply farmasi.? Saya minat nk jadi farmasi kak.

    ReplyDelete
  25. salam, saya baru lepasan spm 2015, sya dpat b+ utk chemist.. boleh ke amik course ni ? kalau result spm tak berapa bagus dan bawah dari 5a layak ke dapat u ?

    ReplyDelete
  26. assalam kak. saya nak tanya akak ni. betul ke total semua 7 tahun kalau ambik diploma n degree farmasi ni?

    ReplyDelete
  27. salam akk sya dipanggil utk interview dlm bidg pharmacy ni...klw dye tanya knp pilih bidang ni..ape perlu sya jwb yee

    ReplyDelete
    Replies
    1. tolg jwb yer..utk adik2 yg pg interview..tips..mula2 kenalkan diri dengan senyuman mesra...bg judges tu selesa...jgn muke kelat..info diri..nama..asal...hobi dll..bila bab kenapa pilih? jawabla jujur ...saya sangat berminat meneroka bidg farmasi sebab ia menarik,ilmu yang hebat berkaitan ubatan dan saya suka mengkaji sesuatu..bagi sy farmasi ni sangat menarik dan memberi cabaran baruu...sebab pengetahuan saya akan meningkat berkaitan perubatan malah saya dapat membantu keluarga dan org lain apabila saya boleh memberi nasihat berkaitan perubatan serba sedikit...


      haa..tips yer...hehe..pd yg nak tau psl course tourism ke/education.pendidikan awal kanak-kanak-bole wsp mdm 011-16930576..mungkin mdm bole bg sedikit tips..

      Delete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. Bertam ini sebenarnya indah khabar dari rupa....hg da tipu bape rmai...aku antara yg tertipu...antara mgsa2..yg mkn kata manismu...terseksa dok bertam...nt degree hg ingt senang ka farmasi....dah la fasiliti yg teruk gilerr...tak tahu la nk ckp...foodcourt tunggang langgang...mereput as always la...hbis kelas pkul 2...tpi bas pkol 6...nk hadap mnde ni hari2...bole kne darah tggi kot...oleh itu sy ingin menyarankan anda semua agar mengamalkn gaya hidup sihat...sebb kt bertam seriously lifeless tahap dewa...ambillah kos lain...x pyh la dok bertam...tq..selamat berpuasa...from desperate juniorssszzzzz in diploma pharmacy kat BERTAM..

    ReplyDelete
  30. Bertam ini sebenarnya indah khabar dari rupa....hg da tipu bape rmai...aku antara yg tertipu...antara mgsa2..yg mkn kata manismu...terseksa dok bertam...nt degree hg ingt senang ka farmasi....dah la fasiliti yg teruk gilerr...tak tahu la nk ckp...foodcourt tunggang langgang...mereput as always la...hbis kelas pkul 2...tpi bas pkol 6...nk hadap mnde ni hari2...bole kne darah tggi kot...oleh itu sy ingin menyarankan anda semua agar mengamalkn gaya hidup sihat...sebb kt bertam seriously lifeless tahap dewa...ambillah kos lain...x pyh la dok bertam...tq..selamat berpuasa...from desperate juniorssszzzzz in diploma pharmacy kat BERTAM..

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum
    jika berminat utk belajar farmasi di CUCMS blh watsapp saya 0162634270.
    Muhammad Firdaus

    ReplyDelete
  32. kak kalau saya nak ambik farmasi tapi saya ambik aliran sains tp yang takde bio so boleh ke saya ambik farmasi nanti

    ReplyDelete
  33. kak kalau saya nak ambik farmasi tapi saya ambik aliran sains tp yang takde bio so boleh ke saya ambik farmasi nanti

    ReplyDelete
  34. Sya nk tnya klu dpt c+ for chemistry masa Spm agaknya bole ke nk survive klu ambik course ni? Course ni kiranya mcm Kita blajar lg details dlm chemistry ehh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah, Boleh jew Nur Atiqah, saya pun dulu belajar takdalah pandai mana pun, saya cuma basic sains jew, tapi xpalah saya nak jugak masuk farmasi ni, alhamdulillah, saya dapatlah bio,anatomy,Pharmaceutic,Chemistry dan lain2.. "Hendak Seribu Daya Tak Nak Seribu Dalih" ..

      Walaupun REPEAT subject, akan tetapi BERJAYA jugak akhirnya.. hehehe..

      Belajarlah Apa Yang Nur Minat, Jangan Ikut Orang.. Okay .. Buat Keputusan baik-baik yaa..

      ~ANUAR~

      Delete
  35. Akak sya dpt matrik dan dip farmasi.sya
    Keliru nak plh yg mne.farmasi susah x nk smbung degree?klu smbung degree farmasi kne pointer at least brpe?hrp akak dpt tlong sya.akak blh x reply kt no ni 018-3797185?sbb sye jrg on laptop.hrp akak dpt reply segera sbb uitm bertam masuk 21/5 hri ahad ni

    ReplyDelete
  36. Akak sya dpt matrik dan dip farmasi.sya
    Keliru nak plh yg mne.farmasi susah x nk smbung degree?klu smbung degree farmasi kne pointer at least brpe?hrp akak dpt tlong sya.akak blh x reply kt no ni 018-3797185?sbb sye jrg on laptop.hrp akak dpt reply segera sbb uitm bertam masuk 21/5 hri ahad ni

    ReplyDelete
  37. Kak klw keputusan spm ada c+ ada peluang tak ambil farmasi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bg yg tk dpt ke mana-mana.wspla 011-16930576--ade course utk pendidikan awal kanak-kanak dan pembantu pendidikan...dan foundation bisnes..syarat tak ketat sgt..

      Delete
  38. Akak, kalau masa matriks tak amik bio, susah tak nnt bila belajar farmasi ni?
    Saya tengok, uitm tak mintak pun bio dalam requirement.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tolg jwb..farmasi lbh pd kimia dik sbb ia bekaitan ubatan kan..nak tgok darah..kecairan..adelah kiraan juga tu..tp basic je..cuba je apply dik..jika tk dpt uitm...mntk mahsa or kpj..biasnaya dpt.bole pm sis 011-16930576

      Delete
  39. kalau pointer x sampai utk sambung degree farmasi apa akan jadi akak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  40. Jap jap.. total berapa tahun? 7 ? Praktikal setahun? Warghhhh lamanya

    ReplyDelete
  41. adik2 nak msukfarmasi/medic dkt geomatika uni kl bole wsp sis..reg open dh.ade elaun 1ribu danfree asramaserta ada elaun makan..bole wsp 011-16930576 segera.tempat terhad/

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum, akak

    saya AtiYah Halim dari diploma farmasi semester 5 tahun 2020/2021

    saya ada masalah guideline untuk buat FYP research. Boleh akak tolong share report, cara2 nak buat? Terima kasih

    ReplyDelete
  43. The best route to get trained and certified really depends on each person and their own situation. Each type of program offers different types of structure and flexibility. The biggest factors to consider are job placement assistance, program accreditation and your budget. Pharmacy tech programs online


    ReplyDelete
  44. Hi akak saya nak tanya kalau tak amik fizik boleh ke amek course nih??

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  45. Salam akak, kalau saya minat bio but not really in chem akk prefer saya ambik biomedic atau farmasi ?

    ReplyDelete
  46. Salam akak, kalau saya minat bio but not really in chem akk prefer saya ambik biomedic atau farmasi ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kos farmasi sangat menekankan subjek organic chemistry dari sem 1 hingga sem 2, dan disambung dengan pharmaceutical chemistry dari sem 3 hingga sem 4, dan lagi dengan pharmacokinetics (still berkaitan dengan chemistry) untuk sem yang seterusnya
      ~chemistry jugak melibatkan pengiraan matematik
      ~kimia agak susah sbb korang kena bayangkan atomic structure yang kita tak pernah nampak dengan mata kita sendiri
      “bayangkan atom tu wujud, tapi kita tak pernah nampak?)


      Its depend on your interest
      -kalau kimia awak lemah from SPM dan Diploma level/ Asasi level
      ~Then awak perlu struggle untuk sem 1 degree farmasi (sbb you compete dengan budak2 level lain)

      Kejujuran dari saya, saya ex student Asasi, dan sambung diploma farmasi

      saya pernah masuk matriks dan juga saya pernah masuk STPM (semua level saya pernah merasai) -pelik kan?? (tapi memang betul)


      Bila saya buat perbandingan untuk subjek syllabuses kimia in both level asasi dan diploma
      -Subjek kimia di level ASASI
      lagi "dalam" berbanding level DIPLOMA
      ~Diploma tak berapa tekan sangat kimia
      ~Saya dulu belajar kimia di asasi, sangatlah susah (tahap susah tu, hampir sama macam student STPM)
      ~hampir menangis sbb korang tak pernah paham atomic reaction (so that why, Chemsitry SPM you kena power)-baru boleh mohon pharmacy
      -tak salah kalaj awak nak pursue farmasi


      so far,
      I suggest you to take biomedic
      -I see your potencial to pursue your degree in biomedic (cause you say, you love biology right?)
      -Saya tak berapa tahu sangat tentang, biomedic
      -Biomedic mostly related to medicine ams biology (you akan main2 dengan sample di makmal)

      Ramai student yang salah pilih los end up menyesal (bila menyesal, rasa x boleh buat, asyik repeat paper, kena extend sem and end up tukar faculty) which, bile you tukar faculty, you kena extend lagi dan graduate lambat


      Thank you

      Delete