Friday 29 July 2016

Kisah Jogging 2 Baris

Assalamualaikum

[24 Syawal 1437H]

Hello! Hai semua! Errr...rasanya belum terlambat untuk aku ucap Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua umat Islam. Tidak kiralah yang sambut raya di tanah air atau pun yang beraya di perantauan sana. 

Aku rasa baru jer haritu start puasa. Tup tup dah habis puasa. Dah raya. Dah nak habis raya pun. Alhamdulillah dapat jumpa Ramadhan, semoga tahun depan diberi kesempatan untuk bertemu lagi eh Encik Ramadhan hehe. Subhanallah, perasaan masa di bulan Ramadhan sangat indah, sangat tenang. Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah =)

Haaa, dah lama tak baca blog aku kan? Sekali aku update entri, siap boleh berzikir tau! Bagus kan kakteena ni :) 

Baru-baru ni kan masa aku beraya kat rumah sedara, ada satu soalan ni yang buat aku sangat terkejut!!! Ok, ini bukan soalan 'bila aku nak kahwin' eh. Nak tau apa soalannya?

'Tina dah tak menulis blog ke?'
(Haaa, menulis apa? Bola? Tapi dengar macam blog)

'Menulis apa tadi?'
(Buat-buat blur, padahal tengah tahan malu. Habislahh sedara aku baca blog aku yang entah apa-apa)

'Tulis blog...'

'Oh, menulis lagi. Tapi sekarang dah jarang sebab busy sikit. Obek baca blog Tina ke?'
(obek = makcik/pakcik)

'Pernah terjumpa kat google'
(Masa ni rasa nak tutup muka dengan dua-dua tapak tangan. I is malu!)

'Masa tu obek buka ada cerita pasal apa?'
(Amboi, sibuk pulak nak ambik tahu Tina ni)

'Cerita pasal kat Klebang'

Sebenarnya aku tak bagitahu kat orang pun yang aku ada blog. Even dekat kawan-kawan pun. Sebab aku segan. Yelah blog aku ni more to diary. Dulu masa praktikal rajin lah update cerita praktikal kat farmasi hospital. Pastu suka jalan-jalan. Travel. Ade lah pernah keluar kat surat khabar cerita jalan-jalan aku. Siapa yang rapat dengan aku tu tahulah cerita tu keluar sebab aku pernah tulis kat blog. Yang tak rapat sangat tu macam 'Oooo...'.

Aku jugak suka join program, as a committee. Dapat kenal kawan-kawan baru. Ada satu hari lepas habis program, tengah borak-borak, ada coursemate tanya: 

'Tina ada blog eh?'

'Haa, mana tau ni?'

'Kita terjumpa, ada Tina tulis kat situ xxxx'

'Oh, masa tu blog kita tulis pasal apa eh?'
(Taktahu kenapa, tapi soalan ni wajib aku tanya haha)

'Pasal kat lab pharmacy, yang cerita Tina dapat meja menghadap pemandangan tu bla bla bla...' 

'Oh, hahaha. Tapi, jangan bagitau orang lain tau! Kita malu!)

Apa lah Teena ni, itu pun nak malu. Sebenarnya aku bukan apa. Tapi macam malu sebab sebahagian apa yang aku cerita semua tu kawan-kawan aku pun melalui benda yang sama jugak. Bezanya aku tulis semua pengalaman tu kat sini sebagai diari dan apa yang aku rasa sendiri. Mungkin kita semua rasa benda itu penat & sakit (especially study pharmacy etc zzZZ). Tapi bila aku meng-ekspresi-kan dalam bentuk penceritaan & selitkan sedikit gambar, aku rasa benda itulah pengalaman yang tak dapat kita jumpa melainkan  kita yang merasainya sendiri. 

Bila baca balik blog waktu tengah bosan-bosan, nak tergelak pun ada bila baca balik. Aku suka baca apa yang pernah aku tulis kat sini. Pastu tetiba rasa rindu, sedih, lawak, terharu sorang-sorang lol! Sama lah jugak bila aku travel, tak semua, ada sebahagian yang aku share kat sini. Ok cakap pasal travel. Ada kawan aku ni memang suka travel. Aku pun cakap lah kat dia.

'Weh, kau buatlah blog. Tulis cerita-cerita travelogue kau kat situ.'

'Ah, tak kuasa aku. Aku ni malas nak tulis-tulis, nak baca blog orang semua ni.'
Tapi aku pernah baca blog kau.'

'Haaa, what??? Kau tahu ke aku ada blog?'

'Tahu jer, tapi aku tak baca sangat sebab aku tak suka membaca. Tapi baguslah kau tulis blog!'

Haaa, see! Lepas sorang, sorang, yang 'confess' dengan aku. Ada juga masa sesi soal jawab dengan satu committee, ada jugak yang cakap pernah baca blog aku ni. Aku syak ramai lah dah tahu kewujudan blog ni. Dari dulu aku memang cerita benda yang elok-elok kat sini. (Well, zaman sekarang keyboard warriors ramai wooo, tak pasal-pasal kena hentam dengan 'haters' pasal benda yang entah apa laa, itu pun nak jadi isu). 

Tapi sekarang nampaknya aku perlu lebih berhati-hati ketika menulis. Yup. Tak boleh nak ikut kata hati yang sebenarnya kau tengah geram, benci, suka (eh!) Hah pendek kata segala perasaan negatif tak boleh nak luah kat blog. Dah lah aku tiap pagi, kena betulkan microphone waktu kat lecture hall. Kalau kelas dengan Dr V kena duduk kat meja lecturer tekan slide dari situ. 
(Btw, Dr V comel sangat! Aku suka ayat dia 'kamu tak suka saya ye?'). Ok iklan jap.  Di depan 200 orang kawan-kawan batch. Cuba bayangkan satu hari tu dorang semua dapat tahu aku tulis benda tak elok kat blog ni, haa habislah bila aku kat depan tu nanti semua pandang semacam je. 

Dorang tak tahu sebenarnya aku ni gelabah gilaa bila kat depan tu. Yelah, tengah lecturer bagi lecture, tiba-tiba bateri micropone tu habis. Tak pun slide kat depan tiba-tiba terpadam. Aku tengah TIDUR masa tu. Dengan muka blur, mamai, kena pergi kat depan tengok apa yang problem. Hehe habis kantoi aku tidur dalam kelas. (Perhatian kepada Rx 13: Kalau korang baca ni jangan gelakkan aku ok. Aku cakap benda betul ni hihi).

Ya Allah, amende lah aku merepek sampai cerita kat microphone, Rx 13... Sampai bateri laptop aku ni sekarang almost nak 0%. Teena ni memang. Bila dah start bercerita melencong sana lah, belok kiri kanan semua dia bantai. Seingat aku tadi aku nak cerita pasal aku pergi jogging kat Hutan Rekreasi. Best. Seronok dapat tengok pokok-pokok hijau.









Dalam banyak-banyak aku membebel ni, point yang aku nak nak share adalah 2 baris terakhir dalam perenggan terakhir kat atas. Dah! Ini jer cerita jogging aku pagi tadi, yang lain tu semua cerita aku tengah mengarut! Hahaha. Kbai. Selamat Hari Raya Aidilfitri :) 


Love,
Teena Tna :)










13 comments:

  1. Selamat Hari Raya kak Teena! Segan juga rasa bila saudara kita baca blog..hahah

    ReplyDelete
  2. haha....gigih membaca...nak tahu jogging kat mana...cantik sgt tempat tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dekat Hutan Rekreasi, Ayer Keroh, Melaka 😃

      Delete
  3. selamat hari raya teena. honestly, baca post awaa, sy rasa sy dah buat mcm nada sy bercakap ngan orang. keep it up ok.

    ReplyDelete
  4. hehehe. eh Teena bt blog eh? - soalan cekupmas. :P

    ReplyDelete
  5. HAHAHAHA tajuk macam woww dah sekali baca melencong ke lain pandaii ehh haha. Alhamdulillah orang dah tahu tina ada blog, kite masih anon :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. OMG alyaa! You're RX13 too! I forgot! Dont tell anyone eh haha.
      Org tahu sebab ada citer pasal pharmacy. Aku syak ni mesti batch kita jugak yg terjumpa, takpun junior.
      Btw, im waiting for your latest entry! 😆

      Delete
    2. HAHAHA. Dah tahu laama kan tina ada blog hiks. Haritu ada terjumpa blog junior kita sempatlah ushar2 sikit huu. InshaAllah rajin2 lah jenguk blog ittew, tengah dalam usaha nak balas dendam lama tak update cerita HAHAHA. Lain lah tina, rajin update :P

      Delete
  6. Assalammualaikum Teena.. :)

    Lama kak x singgah sini..semoga sihat ya..
    Akak xtau sjauh mna kawan2 tau ke x psl blog akk..lau diorg tau..urmm malu gak sebenonya,hihi

    ReplyDelete
  7. pernah jugak pak sedara tanya pasal blog sbb dia pernah jumpa blog saya masa cari artikel pasal moto.. hehehe

    ReplyDelete
  8. selamat hari raya haji.. eh.. hahahaha
    sbb raya posa dah lepas jauh dah.. raya haji dah x lama lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat Hari Merdeka. Haa, ini paling terdekat rasanya. Raya Haji minggu lagi satu hehe.

      Delete