Wednesday 29 July 2015

Hai Obat...Hai Obat...

Assalamualaikum


Hi semua ! Kalau korang follow blog insanbiasabiasa ni, mesti tahu dulu aku pernah praktikal hampir setahun kat hospital. Setiap pagi, perasaan bila bangun tidur dan kena pergi 'kerja', serius rasa malasnyeww, rasa nak ponteng boleh tak? Setelah 10 bulan, maka habislah praktikal dan secara tidak langsung tamatlah diploma farmasi aku. Yeayy !!! *bunyi mercun roket* (raya aritu aku paling banyak main mercun roket. Lol).

Setelah beberapa bulan menanti, alhamdulillah aku ditawarkan untuk sambung belajar Bachelor in Pharmacy. Syukur sangat dapat bidang yang sama jugak setelah terpaksa melalui beberapa episod drama. No fast track, requirement to degree semakin ketat, CGPA kena meletups, etc. Sekarang baru aku percaya rezeki dariNya (dulu still in denial mode), kalau dah tertulis kita dengan sesuatu tu, insyaAllah ada. Percaya dan yakin jer dengan Dia.

Masa zaman praktikal, banyak benda aku share kat blog ni. Sejak dah masuk degree, rasanya tak pernah lagi aku citer ngan korang apa yang aku buat. Kau pernah dengar tak simpulan bahasa 'seperti aur dan tebing'? Haaa, macam itulah jugak farmasi dan ubat, memang sangat sinonim & tak boleh dipisahkan. Hari ni, kakteena nak tunjuk kat korang ubat-ubat yang pernah kakteena buat.

Masa kitorang buat ubat kat dalam lab, masing-masing dapat sorang satu meja. Part yang paling best adalah meja aku menghadap pemandangan kampus. Dalam 30 orang kat lab tu, meja aku jer yang ada view macam ni, see how special i am? *perasan* Oh ye, memang dari dulu aku suka bawak stationeries & ikat guna getah sayur tu. Senang dan simple. Kalau hari tu takde lab, duduk kat dalam dewan kuliah jer, aku hanya akan bawak sebatang pen. Haaa, nampak tak perbezaan school student & university student? =')

Yang ni tengah buat cream. Ala, kalau kulit korang ada gatal-gatal mesti pernah sapu krim kan. Ni lah dia krim yang aku buat tu. Tapi tak ingat apa nama cream ni.

Ni pulak namanya suppository atau orang selalu panggil ubat bont*t. Ubatnya kena tuang dalam mould (besi di atas) dan sejukkan dalam fridge. Then, bila dah jadi bentuk bullet, balut guna aluminium foil. Ni sape yang nakal-nakal meh kakteena cucuk ni.

Amboi, sibuk betul nampaknya chef kita hari ni ye. Sebelum start nak buat ubat-ubat semua, kena siapkan worksheetnya dulu. Kena kira dose, do some calculations, check the formula...
Sampai serabut meja tu jadinya kekeke. Maafkan chef ya.
 
This is called 'ampoule'. Digunakan untuk injection. Must be sterile too. Tapi ampoule aku tak berapa nak jadi sebenarnya sebab ada tajam kat peak dia. Tak pasal-pasal patient aku dapat luka baru. Dah la luka lama tak sembuh lagi, masih merah, hanya waktu dapat menyembuhkan segalanya. Statement macam mintak 54678 penampar eh teena haha.


Banyak lagi ubat-ubat yang kitorang buat. Kalau setiap satu nak kena snap gambar, maknanya sampai esoklah tak jadi ubatnya hihihi. So far, bagi aku degree  life ni seronok. Cuma a bit tough kalau nak dibandingkan dengan diploma dulu. Banyak kena buat self-revision. Tapi aku kalau esok nak exam, hari ni baru kelam-kabut nak carik nota laa, nak tidur lambat lah. Bak kata kawan aku, inilah lumrah kehidupan sebagai seorang pelajar farmasi.




p/s: Nampak tak meja kawan-kawan sume aku takde view yang cantik macam aku. Mesti diorang bosan kan.

14 comments:

  1. hai adik..akak pon kerja spital..bahagian medical enggineering..selalu jg ke farmasi service machine..gud luck dik :)

    ReplyDelete
  2. blh mtk ubat nagn teena ni..:)

    ReplyDelete
  3. Akak ! Saya pun bakal pelajar degree farmasi.. Bedebau-debau.. Good luck kak !

    ReplyDelete
  4. Dulu-dulu selalu berangan duduk dekat kaunter farmasi bagi orang ubat. Hmm tapi sekarang? Minat ngan akaun dah. hehehe

    ReplyDelete
  5. Seronoknyaaa baca.. My degree life's sucks! Seriously. Asyik merepuutttt aje tak sudah sudah. Apapun, all the best k teena! ;)

    ReplyDelete
  6. owhh begitu kome buat ubat-ubatan.. baru ku tau. btw I pun jeles ngan view meja u tu.. specialll sangat. eh ubat bontot tu I pernah guna untuk my Tipah masa dia demam masa baby, berkesan sangat, senang pun senang.

    ReplyDelete
  7. aih...baca entry teena buat akak rindu zaman belajar... huhuhu... cherish the moment dik! ni la masa yg paling best & happening in ur entire life :-)

    ReplyDelete
  8. pernah ada angan2 nak belajar farmasi dlu2.. ntah macam na sangkut ngan akaun.. gamaknya 'kurang cerdik' kot.. hehe.. goodluck

    ReplyDelete
  9. xde la bosan sgt ade view..huhu..ooo cam tu ubat bontot dibuat..selame ni sumbt je

    ReplyDelete
  10. Hye awak, congratz sbb dh nak habis ur studies, btw rasa mcm first time la jejak sini, hehe

    ReplyDelete
  11. Waaaa nampak macam best laa... Hehehe All da best kak Teena ! ^^

    ReplyDelete
  12. Waaaa, bestnye Teena buat ubat..hihi

    ReplyDelete