Friday 3 August 2018

I'm done with 7 years!

Assalamualaikum

WOW tajuk tak menahan tu. Macam baru lepas keluar penjara dia punya perasaan. Ok di sini saya selaku owner blog ini ingin membuat pengumuman bahawa SAYA SUDAH HABIS STUDY! Harus lah capslock ya bagi menunjukkan kegembiraan diri ini. 

Kenapa 7 tahun?

Diploma 3 tahun + Degree 4 tahun = 7 tahun

Itulah kalau ada anak, mesti dah darjah 1 anak aku. Selalunya kalau lepasan diploma yang nak sambung degree, akan ambil masa 2-3 tahun untuk habiskan degree. Tapi untuk course PHARMACY, walaupun anda ada diploma, kena juga ambil masa selama 4 tahun untuk habiskan degree. No shortcut. Dah dapat course pharmacy untuk degree ni pun dah kira syukur sangat-sangat. Ada kawan aku dulu diploma amik pharmacy, degree dia dapat engineering. Rezeki masing-masing kan.

Oh sebenarnya dah lama dah aku habis study. Almost 2-3 weeks dah. Tapi baru dapat result, dan alhamdulillah aku LULUS semua subjek. So baru lah rasa lega sikit. Takut gak kot-kot terlampau seronok dah habis, tetiba ada paper sangkut.  

Baru lepas jawab paper PHC 577. LAST PAYPERRR!
#11bintang
Waktu jawab exam itu hari, paper paling last sekali aku dapat habiskan awal. Subjek PHC 577 (Applied Therapeutic bla bla bla, panjang nama dia aku tak ingat, LOL) Aku dapat siapkan semua jawapan pada pukul 11.30 pagi. Paper tu akan habis pada pukul 12.00 tengah hari. 30 minit tu aku rasa nak nangis weh. Nangis sebab terharu tu adalah paper terakhir yang aku jawab untuk 7 tahun ini. Drama kan? Serious memang menitik air mata wanita i tau. Tapi pikirkan ada 200 kawan-kawan kat dalam dewan exam tu, aku tahannn je tak bagi banjir.

So selama 30 minit tu asyik terbayang wajah mak ayah aku je. Aku mampu untuk habiskan degree tu berbekalkan support dari keluarga dan juga kawan-kawan. To be honest, aku dah takde hati nak belajar. Selalu je rasa nak QUIT. Tapi kawan-kawan selalu bagi semangat time aku rasa down. Dalam 3o minit tu juga aku rasa kosong untuk diri aku. Tapi rasa gembira sebab mak ayah aku mesti happy anak dia dah habis belajar. Ayah aku selalu tanya bila nak habis, lama nau kau study ni dik. HAHA. 

Pastu dalam 30 minit tu jugak sempat pulak aku fikir malas la nak pergi konvo, sebab aku study ni sebenarnya memang nak habiskan jeeee. Tak larat dah weh! Nak pergi konvo malas. Even lepas habis paper tu kawan ajak bergambar, berjimba pun aku malas weh. Waktu tu rasa nak balik, nak tido (penat study melam sebelum tu). Tapi disebabkan ini last, tak jumpa dorang dah, aku layan kan jelaaa hehe. Lost of interest. No feeling. No excitement. Aging process maybe? 

PH2408E. Classmates for 8 semesters!
Apa lagi yang aku rasa eh?

Aku rasa degree 4 tahun ni memang banyak sangat dugaan dia. Dari aku yang asyik nangis, kepada aku yang takde perasaan tapi yang lebih kuat. Pergh, deep sangat tu. Yelah orang kata umur 20-25 tahun ujian dia lain macam sikit. Betul lah tu. Kalau tak, takdenya aku rasa nak berhenti belajar. Ala waktu ni lah nak jadi 'kuat'. Bila dah masuk alam kerja, ujian dia lain. Bila dah kahwin, ujian dia lain pulak. Tapi aku bersyukur at least aku tahu macam mana nak handle such situation.

WOWWWW, apa benda aku cakap ni. Rasa dewasa (or more to TUA?) sangat bila baca perenggan kat atas ni. 

Tapi best lah jadi student ni. Tak banyak komitmen sangat. Ada kawan-kawan yang boleh layan kau, nak buat benda gila sama-sama. Aku rasa puas sangat sebab almost semua benda yang aku nak buat, aku dah buat dengan dorang. Kira macam zaman muda aku ni ter-isi lah. Takde lah rasa bila dah habis study, menyesal tak sempat nak buat something tu. lebih kurang camtu lah maksud aku haha. Aktiviti yang tak sempat tu aku rasa boleh je buat waktu kerja nanti atau buat sama-sama dengan suami ke HAHAHAHA.

Aku nak tulis something kat sini. Saja nak share kat blog sebab diari kan...

Waktu 3rd year rasanya yang paling aku down.Waktu tengah buat FYP. Serious rasa takde life. Lonely. Problem datang dari kiri kanan depan belakang atas bawah. Asyik lah nangis je. Pantang terusik sikit mesti nangis. 

Ada satu hari tu aku dah tak tahan, aku call mak aku dari dalam toilet. Kenapa toilet? Sebab taknak orang nampak aku tengah nangis haha. Tapi dalam toilet tu takde line. Spoil betul lah. So aku pun pergi lepak kat tangga. Dalam tingkat 8 kot. Tingkat atas-atas takde orang so aku call mak aku dari situ. Aku cakap mak, adik dah tak larat, adik tak sure boleh habiskan ke tak, bla bla bla. Dengan suara sambil menangis. Aku bukan jenis yang akan bagitahu problem kat family sebab taknak dorang risau. Tapi bila aku dah call, maksudnya dah sampai threshold aku lah tu.

Ok dah lepas call tu, aku nangis lagi. Makin laju kot air mata aku. Tiba-tiba ada sorang kawan aku ni call. Aku tak jawab sebab tengah nangis kan. Tapi dia call lagi. Aku jawablah. Terkejutlah jugak dia dengar aku tengah menangis. Dia tanya aku kat mana semua. Tak lama tu dia datang kat tangga tempat aku nangis. First time kot dia tengok aku dalam keadaan aku macam tu. 

"Tina, aku tak sangka kau betul-betul struggle. Aku nampak kau happy, strong je selalu"

Ya Allah waktu tu aku bersyukur sangat. I really need someone to talk to. And kawan aku unexpectedly call aku dalam waktu yang tepat. Sebab dia rasa tak sedap hati. Maybe dia tengok muka aku lain bila kitorang berborak. Well kitorang borak pasal sorang batch-mate yang quit jugak padahal result gempak je tapi tak minat pharmacy. Haaa aku time tu sensitif sikit bab quit-quit ni LOL.

Ada lagi satu kes. Lepas solat aku berdoa. Memang tak mampu / tak larat sangat waktu tu. Aku doa sampai lebam mata aku. Apa benda yang berserabut kat kepala aku, aku cerita kat Allah. Lepas habis doa tu, air mata tak stop lagi. Aku duduk kejap kat kerusi luar surau tu. Patutnya aku kena masuk lab untuk FYP. Tengah aku duduk kat situ tetiba, akak master yang selalu tolong aku buat FYP lalu kat situ. Dia pun terperanjat tengok aku waktu tu. And yes, at that time i really need someone. Allah tahu aku perlukan seseorang dan dia turunkan kawan-kawan di sekeliling aku. Alhamdulillah.

Lagi satu aku pernah buka puasa sorang-sorang dalam lab dengan agar plate. Ikutkan aku takde makanan langsung untuk berbuka. Tetiba ada nampak satu bekas air mineral yang belum buka. Aku minum je air tu HAHA. Pernah juga duduk kat lab sampai malam-malam. Dah pukul 10 malam ok rasa nak balik tapi takut sebab waktu tu kat level 8. Nak pergi kat lif tu gelappp. Tapi gagah jugak lah. Sampai kat bawah sekali lif terbuka, aku nampak satu lembaga hitam. Fuhhh tejerit lah aku. Rupanya tu manusia laaa. Lelaki. Dia pun terkejut tengok aku terjerit. Takut punya pasal, 

Pernah lah rasa makan tak kenyang tidur tak lena. Tapi mandi still basah. Dan bila aku rasa down, aku selalu cerita kat Allah. Sebab aku ni maybe tak suka tunjuk yang aku tengah sedih bila dengan orang. So bila aku cerita kat Allah aku rasa legaaaa. Pastu aku doa dan baca alquran. Guess what? Apa yang aku doa tadi tu Allah jawab dalam terjemahan alquran yang aku baca tu. Subhanallah. Makin deras air mata aku hehe. 

Bila dah habis ni rasa ALHAMDULILLAH lega nyaaaaa.

Ok sebenanya aku ada roadtrip ke Pahang dengan geng-geng hiker pharmacy (LOL hikers la sangat). Kalau aku rajin, aku buat entry untuk trip tu. 

Terima kasih baca entri air mata aku ni. Drama je lah tina ni. Ishhhh. 

Random photossss:

Orang lain pergi program finishing school, kitorang round bergambar kat campus
Library (PTAR)! Tempat aku lepak time study week. Design library ni benda paling aku impress waktu first time masuk kampus UiTM Puncak Alam
Happy faces dah habis degree!!

Faculty of Pharmacy
Dia lah yang ingat aku strong tu. Padahal aku ni ratu air mata. Nina thank you for your support. Really appreciate it.

Konon tak mau berjimba lepas last payper puiii
Housemates for 3 years. Dorang lagiiii lah selalu kena hadap drama air mata aku.
Home for 3 years.
#lagidramaairmata




SYUKUR ALHAMDULILLAH, I'M DONE WITH 7 YEARS OF PHARMACY SCHOOL!

2 comments:

  1. alhamdulillah.... dh lega dh abis dh ye....
    penat susah payah belajar tu mmg kadang menganggu hidup...
    apa pun tahniah dh lps semuanya

    konvoo tu pegi tau dik... jgn tak pegi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. habisss. haha ok kalau dapat cuti inShaAllah saya pergi.

      Delete